#website

Your site sucks!

05 Sep 2018 • 10 min leestijd

Artikel geschreven door @TheHypeOnline

De jaren 90 -fantastisch - waar je met een website er al uitsprong. Spijtig genoeg zijn deze dagen gedaan, dat weet ondertussen iedereen, hoop ik. Een site die er “ok” uitziet is niet meer genoeg, als er niet aan de basis vereisten wordt voldaan kan ik voor de digital natives al bevestigen: your site sucks! 

Soundcloud

We worden constant bestookt met informatie dat we alles moeten verbeteren, we moeten betalen als we nog zichtbaar willen zijn op Google en Bing, we moeten denken aan de laadsnelheid van de website, de achterliggende meta-tags moeten goed staan, … We moeten aan zoveel denken maar wat is de basis om je site op het minimum niveau te krijgen?! 

1. Je site doet niet wat hij moet doen 

De eerste grote fout is een site die gewoon niet werkt, iedereen komt van verschillende platformen je site bezoeken en iedereen moet een minimum gebruikersgemak hebben om je website te kunnen bezoeken. Ga dus na het lezen van dit artikel naar je website en test je volledige website op Chrome, Edge, Firefox, tablet en smartphone. Als we wat verder gaan kijken dan de meest voor de hand liggende elementen zoals geen mobiel menu zijn er enkele zaken die hedendaagse gebruikers ergeren. Zo zijn er de websites die opgebouwd zijn in Flash of sites waarbij je geen “terug”-knop kan gebruiken omdat alles zogezegd binnen 1 url blijft. Maar er zijn ook de dode links op een website die gebruikers kunnen enerveren. Als laatste misschien wel de meest ergerlijke van allemaal, een webshop waar je niet kan afrekenen: de online shopper wil dat alles is aangepast aan hem / haar en verwacht dat ook van de betalingsmethodes. Kan je je betalingsmethodes niet aanpassen aan je gebruikers verlies je veel potentiële kopers. Er is altijd iemand die hetzelfde aanbied dus geef je kopers geen reden om naar de concurrent te gaan.

Your site sucks because:

  • Je website is compatibel met alle hedendaagse toestellen 
  • Er zijn dode links op je website
  • Er zijn niet genoeg betaalopties in de webshop

 

2. Je site heeft geen meerwaarde 

Dit is misschien wel de meest voorkomende fout die er gemaakt wordt, websites zonder meerwaarde. Als je website geen meerwaarde biedt aan je doelgroep kan je beter geen website online plaatsen, link je domeinnaam desnoods door naar een van je social media profielen. Dit is echter een noodoplossing want een website moet eigenlijk bestaan en een bepaald aandeel in informatie voorzien om betrouwbaarheid uit te stralen naar de bezoekers. Waarom je nog steeds moet investeren in je website en waarom het zo belangrijk is om je site up to date te houden is een ander verhaal en hier zal ik nu niet verder op ingaan. 

Deze tip kan / moet je trouwens toepassen op andere zaken zoals applicaties. Wil je een applicatie lanceren ga dan eerst opzoek naar de meerwaarde van de applicatie anders ga je veel geld investeren in een gok. 

Your site sucks because: 

  • Je website content is niet up to date
  • Je website bevat geen informatie over je bedrijf
  • De basisfunctionaliteit die bezoekers zoeken zijn niet aanwezig

 

3. Je meta-tags zijn niet ingevuld 

Wohoow, je hebt een fan, iemand gaat een pagina op je website delen via social media om promotie te maken voor jou! Als je meta-tags niet zijn ingesteld krijg je echt een vreselijk resultaat en is de kans al veel kleiner dat iemand jouw site zal willen delen. Je kan het testen voor Facebook via deze tool: https://developers.facebook.com/tools/debug/. Controleer ook het verschil tussen de pagina's, als je een artikel deelt moet er een andere afbeelding en omschrijving staan dan bij het delen van de homepagina. Test het met deze pagina, deel ze en zie dat de afbeelding en titel van deze blog automatisch worden weergegeven. 

Your site sucks because: 

  • De meta-tags voor je website zijn niet aanwezig of niet volledig
  • De meta-tags voor je website zijn hetzelfde voor iedere pagina

 

4. Te veel clicks

Waarom komen bezoekers op je website? Als je start met deze vraag kan je al veel problemen vermijden, zo kan je ervoor zorgen dat je belangrijkste content beschikbaar is met 1 click. Het is niet omdat iets voor jou logisch lijkt dat het voor iedereen logisch is, denk dus zeker twee keer na over de positionering van je content. Hoe kan je dit op voorhand voorkomen? Maak een informatiearchitectuur van je website en structureer al je content in een flowchart. Om even snel samen te vatten wat deze twee zaken zijn: Een informatiearchitectuur is letterlijk wat het zegt, een plan van de architectuur van de website waar alle informatie op welke pagina staat; Een flowchart is een visualisering van de weg die gebruikers afleggen op je website, dit is zeer handig als je een webshop hebt of veel webpagina's. 

Your site sucks because: 

  • De informatie op je website kan niet makkelijk gevonden worden 
  • Er is geen onderscheid gemaakt tussen de prioriteit van de informatie / geen call-to-action's 

 

5. It just sucks 

De moeilijkste van allemaal, als je online wil scoren moet je naast vindbaarheid ook gewoon zorgen dat je site minder “sucked” dan die van je concurrenten. Als de site van de concurrenten beter is dan die van jou heb je veel kans om klanten te verliezen. Waarom? Het draait niet enkel meer om het product maar ook om de omkadering en de service. Zorg er dus voor dat je site dezelfde uitstraling geeft als je service, een persoonlijke touch kan je website al snel veel aangenamer maken. We kopen toch allemaal liever een product waar we kunnen navertellen hoe goed de aankoop was of hoe mooi alles verzorgd was…?! 

Your site sucks because: 

  • Je website werkt slechter dan die van de concurrentie 
  • Je website heeft geen persoonlijkheid

 

Ready to make your site awesome?! 

 

Thanks for reading! 

Stijn