#book #marketing

The future of shopping

09 Dec 2018 • 10 min leestijd

Artikel geschreven door @TheHypeOnline

Een alomvattend boek dat inzichten biedt voor iedereen die interesse heeft in retail. Het boek is opgebouwd uit een aaneensluiting van onderbouwde voorbeelden en opinies die je aan het denken zetten. Als je in aanraking komt met retail mag je dit boek zeker niet links laten liggen. 

 

Wat kan je verwachten van dit artikel?

Als je interesse hebt om een samenvatting of review te lezen van het boek ga je best opzoek naar een ander artikel. Wat ik je wel kan vertellen is dat je van het boek geen cursus moet verwachten om beter aan retail te doen, wat je wel kan verwachten is een boek dat inzichten biedt in de huidige retailrevolutie en je aanzet om zelf verder na te denken over de aangehaalde topics.

Als digitale marketeer en bestuurder van de lokale Unizo afdeling in Temse kijk ik op verschillende manieren naar retail en denk ik verder na over de topics die in het boek worden aangehaald. In dit artikel zal ik het boek dus slechts kort kaderen om daarna enkele topics aan te halen die mijn aandacht extra triggerde.

 

Wat is “THE FUTURE OF SHOPPING - WHERE EVERYONE IS A RETAILER?”

Het Managementboek van het Jaar 2018, waar Jorg Snoeck @captainofretail en Pauline Neerman @PNeerman hun kennis delen over “the future” waar iedereen retailer is. 

 

Met een blik naar het verleden en de toekomst wordt in het boek de huidige economische situatie van de retail omschreven. De verschillende concrete voorbeelden zorgen ervoor dat je een tastbaar gevoel hebt bij het lezen en dat je niet aan je inbeeldingsvermogen wordt overgelaten. Zowel de positie van de retailer als deze van de consument wordt in beeld gebracht om zo de functie van alle stakeholders in retail te kaderen. Of je nu in bijberoep een webshop hebt met handgemaakte juwelen of Sander Van der Laan (CEO Action) bent, de toekomst van retail kan je niet stoppen en het boek geeft een snelle en overzichtelijke blik in de wereld ervan. 

 

Wie moet het boek zeker lezen? 

  • Retailers
  • Belangenvertegenwoordigers van Retailers
  • Marketeers
  • Trendwatchers 

 

Hallo potentiële klant! 

Stel je voor dat we mensen die de winkel binnenwandelen zouden aanspreken met “potentiële klant". Onwaarschijnlijk en toch gebeurt het nog zoveel als we het vertalen naar e-commerce, er wordt nog teveel generiek gecommuniceerd in retail waar er steeds specifieker moet worden gewerkt. In de toekomst van retail zien we niet enkel een evolutie naar gepersonaliseerde communicatie maar ook een evolutie naar niche’s en maatwerk. 

 

Als ik aan deze visie mijn persoonlijke ervaringen koppel zien we in marketing de beste resultaten als we zeer specifiek te werk (kunnen) gaan. Dit wil dus niet zeggen dat we een regio gaan targetten in onze advertenties, het gaat veel verder dan dit. Omdat dit een onderwerp is waar ik oneindig zou kunnen over blijven praten heb ik het kort samengevat: De shopper moet persoonlijk behandeld worden zodat hij het gevoel heeft dat alles op maat gemaakt is zonder dat je hiervoor remarketing technieken moet gaan toepassen. Bij deze manier van personlijk werken is de totaalbeleving voor de shopper van groots belang. 

 

Een retailer staat niet stil, hij beweegt, net zoals de shopper! 

 

Winst vs groei 

Hoe ga je concurreren met concurrenten die geen winst maken. Als handelaar is de key van je business winst maken, want zonder winst kan je niet overleven. Zalando doet het echter anders, zalando legt geen winstcijfers op tafel maar groeicijfers, de groeicijfers die ervoor zorgen dat het bedrijf blijft bestaan.

Een concurrent die geen winst maar groei realiseert, een concurrent waar we enkele jaren geleden nog nooit van gehoord hadden. Als handelaar is er maar één oplossing om te kunnen concurreren met dit soort spelers en dat is beseffen dat het product niet centraal staat. Het beste of nieuwste product hebben is geen fast pass naar het succes van je zaak (lees als: zorg dat je kan overleven als retailer). 

 

The best isn’t good enough 

Vroeger was het feit dat een winkel open was en er een product in de winkel lag genoeg, nu is dit alles behalve genoeg want daar draait het niet meer om. Sommige retailers denken dat het beste product hebben ervoor zorgt dat je klaar bent voor the future of shopping, maar dit is ook al lang niet meer waar. Als je naar revolutionaire zaken gaat kijken zal je al snel zien dat ze eigenlijk niet zo revolutionair zijn, ze zijn op het juiste moment op de juiste manier in de markt gezet.

De wereld is het einde, of is het nu al Mars? Dit wil zeggen dat je het beste product moeten hebben op de internationale markt want we kunnen alles altijd en overal kopen. Dus als het product niet meer centraal staat, waar draait het wel om? Al de rest, hoe meer je doet met alle andere factoren naast het feit dat je een pand(*) hebt en een product hoe meer je kan evolueren in the future of shopping. 

(*) Het feit dat je een pand hebt refereerd naar het hebben van een winkelruimte. Dit kan je doortrekken naar e-commerce, een webshop is geen future of shopping, een webshop is een platform dat nog gekaderd moet worden in de totaalbeleving. 

 

Het personeel is van levensbelang

“Terwijl die Walmart-medewerken dan toch bij de mensen thuis staat, kan hij contact leggen, de leefsituatie van mensen inschatten en eventueel zelfs nog andere diensten aanbieden.” - Passage uit het boek - Iedereen z’n niche

 

Eén van de meest opvallende passage’s uit het boek is het onderdeel “Retailers worden logistieke dienstverleners”.  De reden waarom ik deze passage zo opvallend vind is omdat deze inspeelt op de vraag: “waar gaat dit eindigen”, hoewel dit een eenvoudig antwoord heeft: “Het gaat nooit eindigen”! Met een een minimale creatieve geest of een “stoute” geest kan je al snel beginnen doordenken op de voorgaande zin en kan je beginnen meedenken in the future of shopping. Tot waar kan je gaan, een werknemer die langsgaat bij de mensen thuis is helemaal geen technologische uitdaging, the future of shopping is dus veel meer dan spraakgestuurde online shopping.

Een andere reden waarom ik deze passage aanhaal is omdat deze ook duidelijk maakt wat Wouter Torfs @WouterTorfs als meervoudig winnaar van beste werkgever al vele jaren aanhaalt, het belang van personeel. In the future of shopping is iedereen retailer, iedereen die in aanraking komt met retail speelt een rol in deze (r)evolutie. 

 

Is this it?

Zoals eerder vermeld bevat het boek onderdelen waar ik oneindig zou kunnen op ingaan maar toch ga ik het hier eindigen. Het belangrijkste element dat ik nog meeneem is dat dit boek een belangrijke rol zal spelen in blogs / podcast / interviews / ... die ik in de toekomst zal doen. Hoewel het boek met veel cijfers en onderbouwde voorbeelden komt is het ook voor interpretatie vatbaar aangezien de toekomst nog open ligt. Wat the future of shopping zal inhouden wordt bepaald door Jan, door Mieke, door mij, door jou,  …. Het wordt bepaald door individuen met enkele hoofdrolspelers die weten hoe ze moeten inspelen op ieder individu. 

 

Go make your future of shopping! 

 

Thanks for reading

Stijn