#marketing #socialmedia

Mijn 5 digitale tips van 2018!

24 Aug 2018 • 5 min leestijd

Artikel geschreven door @TheHypeOnline

Wat is er vandaag nog de gouden tip om het te maken in de digitale wereld? Moeten we kijken naar de tieners die miljoenen verdienen op Youtube, de influencers die gratis producten krijgen via Instagram of moeten we gewoon betalen voor promoties? Ontdek mijn 5 belangrijkste tips die voor iedereen hetzelfde zijn, van handelaar tot multinational of influencer.  

Besef dat het vandaag moet

Yes, je bent aan het lezen dus hier zit je al goed maar vergeet niet: vandaag maak je morgen. Als een 6 jarige miljoenen kan verdienen met reviews op Youtube of nieuw webshops die in het tweede jaar al een omzet draaien waar de meeste bedrijven nooit komen besef je al snel dat je veel kan bereiken op korte termijn. Ga er niet vanuit dat je het binnen een maand wel zal doen of als je het ooit eens nodig hebt want dan zit je achter. Als het te laat is is het echt te laat want we evolueren digitaal sneller dan ooit. Denk maar aan alle logaritmes van alle social media die om de haverklap veranderen of de evolutie van pc naar smartphone. Daarnaast zullen de budgetten voor online advertenties steeds blijven stijgen en zal het naast moeilijker ook steeds duurder worden om uit de massa te springen. 

Kijk naar nieuwe platformen en technologiën want net zoals alles zijn Facebook en Instagram klein begonnen. Hoe je klaar want voor de nieuwste revoluties kan je ook een "early adopter" zijn.  

“Everyone can be an early adopter.”

Start met de doelgroep

Ok, als niemand van je doelgroep digitaal aanwezig is mag je dit artikel gewoon overslaan, maar bestaan deze mensen eigenlijk nog? Hoeveel ouderen zijn er nog die geen computer of smartphone hebben? Daarnaast mag je ook niet vergeten dat de vijftigers de zestigers van binnen 10 jaar zijn, investeren in een toekomstige doelgroep is nooit een overbodige luxe.

Een onderzoek naar je doelgroep en op welke media deze doelgroep acties is is niet moeilijk. Je kan er zelfs veel rapporten over terugvinden, welke personen gemiddeld het meest aanwezig zijn op welke kanalen. Ga dus geen tijd investeren in kanalen waar je doelgroep niet aanwezig is.

“You don’t choose the channel of communication your customer does”

Werk in stappen

Start met stappen voor je kan lopen! Zijn mijn stappen de ultieme weg naar succes, neen, gebruik ze en vertaal ze voor jouw weg naar succes. Van 0 naar 100 op 1 dag is onmogelijk en degene die het wel doen zijn hoogst waarschijnlijk al even bezig met hun voorbereidingen.

Je kan het vergelijken met een nieuwjaarsresolutie. Als je op 31 december nog de meest ongezonde levensstijl hanteert ga je op 1 januari dan alles in één keer omgooien? Ja het kan maar de kans van slagen zonder begeleiding is klein. Als je echt iets wil bereiken heb je op voorhand best al een trainer gecontacteerd en voedingsschema opgesteld, gezonde producten in huis gehaald en zoveel meer. Als je stapsgewijs tewerk gaat is de kans van slagen dus veel groter, maar waarom? Het is de bedoeling dat je een automatisme gaat creëren, een geoliede machine wordt en iedere keer je weer een automatisme bij hebt kan je weer verder naar een volgende stap.

“It takes hard work to become an overnight succes”

Kijk niet naar gisteren

Je kijkt niet naar afspraken van gisteren maar naar die van morgen, kijk dus ook niet naar achter maar naar voor. Als je vandaag iets maakt voor morgen met het idee van gisteren zit je achter. Je moet deze uitspraak natuurlijk goed interpreteren, het is niet omdat je een idee van gisteren vandaag online plaatst dat het niet meer gaat werken. Het gaat over het feit dat je alles moet ontwikkelen en optimaliseren voor morgen en niet van het gedacht uit mag gaan dat wat gisteren goed was morgen ook goed zal zijn. Een eenvoudig voorbeeld is het “tag je vrienden” verhaal op Facebook, dit was een tijd lang zeer populair omdat je er een heel hoog bereik mee kon halen maar zodra Facebook het misbruik er van zag werd het bereik van deze berichten naar beneden gehaald in hun algoritmes. Denk dus steeds aan succesverhaal van morgen en niet aan dat van gisteren.

“Don’t trust algorithms, create good content”

Leer van anderen

Er zijn zoveel personen, bedrijven, merken, … aanwezig op sociale media dat het echt dom zou zijn hen niet te volgen om ervan te leren. Neem al je social media accounts en start met het zoeken en volgen van voorbeelden, schrijf je in op nieuwsbrieven van de websites die je interesseren en inspireren. Heb geen schrik om concurrenten te volgen omdat je ideeën zou kunnen stelen of omdat je jaloers bent. Je kan gewoon kijken wat werkt en wat niet werkt, waarom zou jij dezelfde fouten moeten maken als iemand anders?

“Learn from someone else's mistakes”

Heb jij nog andere tips / tricks die je echt vooruit hebben geholpen met je digitale verhaal deel ze hier! 

 

Thanks for reading!

Stijn