#socialmedia #marketing

Influencers are taking over!

05 Sep 2018 • 10 min leestijd

Artikel geschreven door @TheHypeOnline

We zien ze overal verschijnen op alle kanalen met het grootste bekendste aandeel op Instagram en Youtube. Als je dacht dat influencers enkel accounts zijn met meer dan 100k likes heb je het goed mis. Influencers zijn er voor iedereen en ze zijn belangrijker dan je in eerste instantie dacht. 

Wie / wat zijn influencers

De samenvatting van een influencer is niet degene met het meeste likes is de grootste influencer. Het gaat veel verder, influencers zijn mensen die een voorbeeld zijn voor een bepaalde doelgroep en ze kunnen invloed uitoefenen op hun volgers. Hoe meer invloed een influencer kan uitoefenen hoe beter de influencer, maar om deze invloed uit te oefenen moet de content afgestemd zijn op de volgers. 

Jouw ideale influencer heeft de volgende eigenschappen: 

  • De influencer bereikt jouw doelgroep 
  • De influencer kan jou / je merk positief overbrengen naar zijn / haar volgers
  • De influencer is geloofwaardig
  • De influencer heeft waarden die overeenstemmen met jou / je merk 
  • De influencer heeft een goede engagement-rate (interactie) in verhouding met het aantal volgers 

 

Commerciële mond-aan-mond reclame

Influencers inschakelen kan je vergelijken met betaalde mond-aan-mond reclame, je betaald iemand zodat zij persoonlijk iets positief over jou / jouw merk delen met hun volgers. Je kan dit vanuit verschillende standpunten bekijken maar het is heel eenvoudig, je moet de juiste influencers hebben om jouw boodschap over te brengen. Als je denkt vanuit het standpunt van mond-aan-mond reclame is het belangrijk om na te gaan "Wat is interessante mond-aan-mond reclame?", "Wie wil ik bereiken?", "Aan wie wil ik verkopen?", "Wie heb ik nodig om te groeien?". Hoe er rekening mee dat je doelgroep niet standaard degene zijn die de aankoop doen, denk hierbij aan kinderen bijvoorbeeld. Als je deze zaken weet voor jou / je merk kan je aan de slag gaan met influencers en opzoek gaan naar jouw ideale influencer(s). 

 

Hoeveel potentieel heeft een influencer voor jou?

Veel, een influencer kan voor iedereen een meerwaarde beteken, voor elk bedrijf, voor ieder persoon, maar hoe kan je er het meest uithalen. Zoals ik eerder al aanhaalde is het belangrijk om opzoek te gaan naar de ideale influencer, als je deze hebt samengesteld kan je opzoek gaan naar deze persoon. Het potentieel wordt dan ook helemaal bepaald aan de hand van deze influencer, in eerste instantie is het het beste om te proberen met kleinere / lokale influencers en hiervan het resultaat te controleren.

Hoe vind ik influencers. Als eerste ga je tussen je huidige klanten, familie, vrienden, ... zoeken, deze personen hebben reeds een band met jou / je merk en staan hoogst waarschijnlijk ook achter je merk. Dit maakt het ook mogelijk om tegen een lage kost te werken met influencers en kan je werken met kortingen / gratis producten / … Als je bij deze mensen iemand hebt die perfect aansluit bij jouw ideale influencer kan je zoeken naar de ideale strategie.

 

Welke strategie gebruik je? 

Bij influencer marketing zijn er verschillende strategieën die toegepast kunnen worden, maar welke gebruik strategie je nu best? In eerste instantie zal deze keuze bepaald worden door je business, wat je verkoopt / wat je doet. Als je geen producten hebt kan je er moeilijk gratis weg geven. Hier heb je een oplijsting van de bekendste strategieën die toegepast kunnen worden:

  • Giveaways en gratis producten 
  • Gesponsorde blogberichten 
  • Lange termijn partnerships
  • Reviews 
  • Coupons / de "everybody wins method" 

 

De “everybody wins method”! 

Nog niet klaar om je volledig te gooien in het influencer verhaal maar wel je er al eens van proeven dan is deze methode de ideale manier. De methode is een van de meest toegepaste voor influencers omdat er geen risico's zijn en er geen hoge investeringen zijn. Kort samengevat: de influencers krijgt een coupon voor zijn volgers en per verkoop dat gedaan wordt met deze code betaal je de influencer, winst - winst. Deze methode wordt ook vaak toegepast als je met verschillende influencers gaat werken, zo kan je makkelijk bijhouden hoeveel return iedere influencer heeft.

Waarom is deze methode ideaal voor iedereen: 

  • De return voor jou: meer verkoop zonder grote investering
  • De return voor de influencer: een percentage per verkoop en hij kan iets geven aan zijn volgers 
  • De return voor de volgers van de influencers: korting

 

Wees influencers voor elkaar 

Mijn laatste tip voor influencers is dat je influencers moet zijn voor elkaar, ga opzoek tussen je vrienden, collega’s, iedereen die je persoonlijk kent en aansluit bij de waarden van jezelf / je bedrijf. Je kan elkaar promoten en zo een samenwerking tot stand laten komen. Je kan het vergelijken met een shop-in-shop, je gaat een klein onderdeel van een bepaalde winkel integreren in jouw online aanwezigheid. Deze wisselwerkingen zorgen ervoor dat jullie beiden sterker kunnen groeien door elkaar te ondersturen. 

Verkoop 1 product met een influencer en je hebt al een return uit influencer marketing dus jouw ideale influencer moet minstens 1 volger hebben. 

Laat weten wat jullie ervaringen zijn met influencers.

 

Thanks for reading! 

Stijn