#marketing

Ik haat mascottes!

18 Sep 2018 • 5 min leestijd

Artikel geschreven door @TheHypeOnline

Mascottes zijn het perfecte voorbeeld van stilstand, in andere woorden achteruitgang. We evolueren en groeien, zowel bedrijven, personen als merken, waarom zouden we dan eeuwig vasthouden aan dezelfde mascotte, ik ga voor persona’s die mee evolueren!

Waarom zijn mascottes niet meer hedendaags? 

Mascottes zijn karakters die met een bepaald doel zijn ontwikkeld, ze zijn niet gemaakt om te veranderen. Enkele jaren geleden was dit de logische manier van denken, je ontwikkelde iets om nooit te veranderen tot op het punt dat alles veranderd moest worden. In software kan je bijvoorbeeld denken aan programma's die enkel aan de hand van een installatie programma werkte en plots moest alles ook vanuit de browser werken. Je kan het zien als een grote rebranding waarbij alles van een merk volledig wordt herdacht, vandaag gaan die rebrandings echter helemaal anders. Het duidelijkste voorbeeld is Facebook, stel je voor dat je wakker wordt, je opent Facebook en alles is plots veranderd, knoppen staan op een andere plaats, de inhoud en pagina-layouts zijn veranderd, ….  Ik ben zeker dat de meerderheid van de mensen zouden klagen want het is anders en nu zijn er al mensen die klagen als er een knop van plaats wijzigt. Maar dit terzijde, hoe kan je dit terugkoppelen naar mascottes ...

 

Wanneer kan je nog mascottes gebruiken? 

De uitzondering bevestigd de regel, ook hier zijn er dus enkele uitzondering waar er nog steeds mascottes gebruikt kunnen worden. Als je merk gelijk is aan je mascotte kan je dit blijven gebruiken, kijk naar Disneyland waar Mickey Mouse al jaar en dag het boegbeeld is, zelfs hier kunnen we een evolutie zien van de mascotte. Daarnaast zijn er ook nog enkele uitzonderingen zoals events die eindig zijn waardoor de mascotte eindigt samen met het event, denk aan de Olympische spelen waar er om de vier jaar een uniek concept wordt ontwikkeld. 

“Ik haat geen symbolische weergaven die bij een merk horen, ik haat verpersoonlijkingen van merken die niet vooruit gaan.”

 

Gooi je mascotte weg en start met persona's

Een persona van een bedrijf zal meegroeien met het bedrijf en is dus oneindig. 

Je kan werken met een persona dat aansluit bij je persoon of bedrijf maar de volledige uitleg over persona’s ga ik hier niet doen. Wil je weten hoe je tewerk gaat met een persona lees dan deze blog over persona's maken: https://popkorn.be/blog/hoe-maak-ik-een-persona. In dit artikel kan je uitgebreid vinden wat de marketing voordelen zijn van persona’s en hoe je deze kan gebruiken. 

Heb jij nog opmerkingen of ideeën in verband met persona's of mascotte's, laat het weten! 

 

Thanks for reading! 

Stijn