#socialmedia #marketing

Hoe kom je met goede ideeën?

29 Nov 2018 • 5 min leestijd

Artikel geschreven door @TheHypeOnline

Wie moet er iedere dag nieuwe ideeën bedenken? Dit kan gaan van teksten en one-liners tot nieuwe inzichten bedenken. Het gaat hier over de zoektocht naar steeds vernieuwende ideeën, voor velen een grote uitdaging. Ideeën bedenken kan je echter leren, ontdek in deze blog hoe… 

Creativiteit kan je leren

Het is geen cliché, creativiteit kan je leren, je moet er gewoon intelligent mee omgaan. Wanneer ben je goed in creatieve concepten bedenken en wanneer kan je verbeteren? De snelste manier omdat te ontdekken is te door te testen hoe snel je linken kan leggen. Probeer het volgende spelletje eens met iemand om dit te testen.

Hoe gaat het in zijn werk:

  1. Start met een woord, het maakt niet uit welk woord. 
  2. De andere persoon zegt nu zo snel mogelijk het woord dat het eerst bij hem opkomt. 
  3. Nu is het terug jouw beurt om een woord te zoeken dat je linkt aan het woord van de andere.
  4. Blijf dit doen tot in het oneindige.

Hoe haal je nog meer creativiteit uit jezelf:

  • Je woord mag enkel relevant zijn met het laatste woord en geen link hebben met het tweede laatste woord
  • Je mag geen woorden dubbel gebruiken 
  • Je mag geen kleuren gebruiken 
  • Je moet binnen een bepaalde termijn een woord zeggen 

 

Helpt dit nu echt voor creativiteit? 

Eigenlijk is het heel eenvoudig, als je twee zaken doordacht met elkaar kan linken heb je een goed concept. Hoe meer je dit oefent hoe beter je dit zal kunnen en hoe makkelijker je creatieve concepten zal kunnen bedenken. Om aan te tonen dat ik dit niet uit mijn duim zuig zal ik enkele grote campagnes aanhalen die visueel gebruik maken van deze techniek.

Samsung 

 

Thai Health Promotion

 

Zoals je in de vorige campagnes wel zal zien is zijn de linken meestal niet zo ver gezocht maar wel optimaal uitgewerkt. Bij de campagne van Samsung kan je zien hoe ze het visuele aspect van de iPhone X linken aan een kapsel. Bij de tweede campagne moet je al iets verder nadenken maar zal ik een voorbeeld geven hoe je alles aan elkaar zou kunnen linken: Startende vanuit het oogpunt dat roken slecht is voor de gezondheid gaan je opzoek naar een specifiek onderdeel van deze gezondheid, in dit geval het verschil tussen jongeren die niet mogen roken en ouderen die wel mogen roken. Als je specifiek op dit onderdeel gaat doorlinken begrijp je al snel hoe ze tot deze campgne zijn gekomen, simpel, slim maar zeer doordacht. 


Aan de hand van een uitgebreide brainstorm die zich toespits op een specifiek onderdeel kan je dus zelf een goed concept bedenken, ze uitwerken en promoten is natuurlijk een ander verhaal. 

 

Er zijn geen slechte ideeën 

Veel goede ideeën vloeien voort uit slechte ideeën, dit omdat de kans dat je eerste link de goede is bijzonder klein is. Om tot een goed concept te komen is het dus zeer belangrijk om niet te starten met “neen”, denk verder in plaats van te stoppen op dit idee. Door alle ideeën uit te schrijven op verschillende post-it kan je ervoor zorgen dat je niet te lang blijft vast zitten bij een idee. Het is slecht om vast te zitten op een idee dat je niet goed vindt, maar om jezelf te beperken tot 1 idee als er nog 1000 andere ideeën open liggen is echt slecht. 

 

Get shit done! 

Hoe ga je nu aan de slag met creativiteit in je bedrijf? Start eenvoudig met iets wat je al lang wil verbeteren of promoten, bijvoorbeeld specifiek product of een openstaande vacature. Vertrek vanuit dit onderdeel, hoe specifieker hoe makkelijker, en ga hier rond brainstormen. Plaats een centrale post-it op je muur en kleef nu al je links rond dit onderwerp 1 voor 1 rond het centrale punt. 

 

Tip! Start van het centrale concept en link er een woord aan, link aan dit woord een ander woord, …. (zoals het spelletje uitgelegd in deze blog) Zet een timer om de 5 minuten om te stoppen en terug te starten van het centrale concept zodat je niet te ver afwijkt. Herhaal dit een half uur en kijk wat je allemaal al hebt bedacht, wie weet zit er wel al een creatief concept tussen waarmee je verder kan. 

Heb je zelf nog creative boosters? Laat het weten in de comments! 

 

Thanks for reading! 

Stijn