#socialmedia

Hashtags... wat, waar en hoe!

20 Feb 2019 • 7 min leestijd

Artikel geschreven door @TheHypeOnline

Dat hashtags de wereld hebben overgenomen de laatste jaren is zeker maar waarvoor dienen ze nu? Als je denkt dat hashtags op alle platformen hetzelfde zijn en dat ze dienen om meer likes op je foto’s te krijgen lees je best even dit artikel. 

 

De geschiedenis in ’t kort

Het symbool # (octothorpe) bestaat al heel lang maar wordt nog meer iets meer dan 10 jaar gebruikt onder de functionaliteit van een hashtag. Rond 2007 is het gebruik van de hashtag gegroeid in de social media wereld en in 2009 begon de hashtag het grote publiek te bereiken. De hashtag is ontstaan uit de noodzaak om berichten te groeperen, zo konden mensen belangrijke gebeurtenissen opvolgend aan de hand van een hashtag. 

Vandaag de dag kunnen we hashtags overal terugvinden, voornamelijk op sociale media maar ook elders, kijk maar naar deze blog waar de berichten gegroepeerd staan per onderdeel aangeduid met een #. Omdat hashtags zoveel gebruikt worden op verschillende sociale media platformen gaan we eens dieper kijken wat nu echt de functionaliteit is van deze octothorpes. 

 

Twitter 

Back to the basics, Twitter, waar het gebruik van hashtags geëxplodeerd is rond 2009. Het gebruik van hashtags op twitter is er al sinds de meeste Twitter zich kunnen herinneren. Het gebruik van deze hashtags is echter nog niet veel gewijzigd doorheen de jaren en het hoofddoel is dus nog steeds berichten (tweets) groeperen. Zo kan je nieuwsberichten opvolgen over belangrijke gebeurtenissen en ben je sneller up to date dan met naar het nieuws te kijken. Daarnaast kan je bijvoorbeeld ook samen Tweeten over de seizoensfinale van Thuis om zo je mening met die van iedereen die aan het kijken is te kunnen delen. 

Ondertussen worden hashtags meer en meer gebruikt om tweets die niet tijds of event gebonden zijn te groeperen op hun inhoud of gevoel. Zo kan je veel terugvinden onder #contest #giveaway #competition etc. maar ook #mondaymotivation of #throwbackthursday zijn populaire tweets, het grote nadeel van deze hashtags is dat ze zoveel (teveel) gebruikt worden om een groter bereik ta halen ipv de juiste content van de tweet te benadrukken. Ga je Tweeten… gebruik niet zomaar de hashtag die het meest gebruikt wordt maar degene die aansluit bij de inhoud of de gebeurtenis van jouw tweet. 

 

Instagram 

Het meest gehashtagde platform, Instagram waarom, omdat hier 2.200 karakters gebruikt mogen worden en dit bij Twitter beperkt is tot 280. Nu is de vraag waarom zijn deze hashtags zo belangrijk en hoe gebruik je ze op Instagram? De basis is hetzelfde als bij Twitter en een hashtag blijft dus om iets in een groep te plaatsen, maar in welke groepen ga je nu je foto of video plaatsen? Op Instagram kan kan je alle hashtags indelen in 2 + 1 groepen, groep 1 zijn de generieke en populaire hashtags (vb: #Fun) ze worden heel, echt heel, veel gebruikt maar zijn algemeen; groep 2 zijn de specifieke of niche hashtags(vb: #Fun -> #FunAtWork), deze hashtags zijn vaak samenvoegingen van verschillende woorden om zo specifiek in te spelen op het onderwerp; de extra groep zijn hashtags die jezelf creëert om je eigen content in een groep te plaatsen. Stel dat je iedere maandag ochtend een beeld post van de zonsopgang is het interessant om al deze foto’s een hashtag te geven die je zelf hebt uitgevonden zodat deze gegroepeerd zijn. 

Voor Instagram is er maar 1 belangrijke tip: als je gebruik maakt van hashtags die relevant zijn zal Instagram je belonen voor relevante content maar ook tegenwerken als je hashtags niet relevant zijn! Probeer eens afbeeldingen te posten rond een specifiek onderwerp en dit onderwerp te verwerken in je hashtags, wie weet stijgt je bereik wel! 

 

Facebook 

Waarschijnlijk een van de platformen waar zo goed als niemand weet of je hashtags moet gebruiken of niet… Wel iedereen heeft hier nog altijd verschillende meningen over, maar over sommige zaken is iedereen het eens. Het grote voordeel van hashtags op Facebook is dat je je online campagne over verschillende platformen kan doortrekke, zo kan je jouw hashtags volgen op alle platformen, ook op Facebook. Een tweede reden om hashtags te gebruiken op Facebook is als je je bericht echt in een groep wil plaatsen waar mensen naar gaan zoeken. Op Facebook is er geen integratie waarbij hashtags automatisch kunnen worden toegevoegd in de tijdlijn van gebruikers want Facebook zal ook automatisch de inhoud van een bericht analyseren en kijken of dit interessant is om te tonen aan andere gebruikers. Samengevat: zijn hashtags heel populair op Facebook, neen, ze worden nu en dan wel gebruikt en als je ze gebruikt probeer het zeker te beperken tot een maximum van 3. 

 

LinkedIn 

Misschien wel de nieuwkomer onder de hashtags, LinkedIn! LinkedIn maakt pas sinds 2018 gebruik van hashtags en is daarom dus nog niet zo bekend bij de meeste gebruikers. Zoals het netwerk het misschien al verklapt is het belangrijk om alle hashtags op LinkedIn werk gerelateerd te houden, maar hoe verschilt het gebruik van hashtags nu met andere platformen.

In het algemeen moet je met LinkedIn rekening houden dat je niet teveel (maximum 5) hashtags gebruikt en dat de hashtags relevant zijn, wat zijn relevante hashtags? Hashtags die zich duidelijk richten naar een doelgroep dit kan bijvoorbeeld ook een locatie zijn. Het grote voordeel aan LinkedIn hashtags is dat LinkedIn zelf veel tips geeft welke hashtags je kan gebruiken maar je kan ook eigen hashtags "uitvinden" voor je bedrijf of de hashtags van een event gebruiken als je op een event bent of erover schrijft. Ben je helemaal weg met hashtags op LinkedIn kan je opzoek gaan naar interessante hashtags, deelnemen in gesprekken en misschien wel nieuwe business opportuniteiten ontdekken. Mijn tip: gebruik op LinkedIn nooit enkel hashtags, zorg steeds voor een begeleidende tekst. 

 

De laatste algemene tip voor hashtags? 

Draai je denkproces om. Ben je niet zeker welke hashtags je bij je bericht of foto moet plaatsen draai het denkproces dan even om. Ga nadenken vanuit het standpunt van wie je wil bereiken, welke hashtag zou die personen volgen of opzoeken? Wil je mensen bereiken over heel de wereld, enkel uit je gemeente, …  het zijn allemaal factoren die je kunnen helpen de ideale hashtags te vinden voor jouw post.

Vergeet nooit het origineel gebruik van de hashtag, het groeperen van content in groepen, dus zorg ervoor dat je content tot de groep behoort waarin je het onderverdeeld. 

 

Stijn