#socialmedia #news

Facebook, niet het nieuwe maar het andere logo

06 Nov 2019 • 5 min leestijd

Artikel geschreven door @TheHypeOnline

Om ervoor te zorgen dat er geen verwarring kan ontstaan tussen Facebook en Facebook heeft Facebook een nieuw logo voorgesteld. Gaat het oude logo van Facebook nu veranderen? Neen! Facebook heeft enkel de huisstijl van het overkoepelende merk Facebook voorgesteld.

Facebook Logo

Excuses voor hetovermatig gebruik van het woord Facebook maar het legt kort mijn visie op de hele heisa uit. Waar is Mark nu weer mee bezig vragen de meeste zich af als ze dit logo zien, wees gerust je bent niet alleen want het internet wordt overspoeld door negatieve reacties op de voorstelling van het logo. Van het afbreken van het design tot het beschuldigen van de rebranding voor het verbergen van alle negatieve commentaren van de afgelopen maanden tot ... .

 

Waarom een extra logo?

Om het kort te kaderen waarom Facebook het nieuwe logo heeft voorgesteld halen we er enkele belangrijke momenten uit de tijdslijn van Facebook bij.

2004: Lancering Facebook

2006: Facebook is wereldwijd beschikbaar

2012: Facebook koopt Instagram

2014: Facebook koopt Whatsapp

2014: Facebook koopt Oculus

2014: Messenger wordt een eigen applicatie

2018: Eerste grote privacy schandaal van Facebook

2019: Facebook ontwikkelt nieuw logo

 

Het is niet moeilijk om aan de hand van deze tijdslijn de link te leggen met het nieuwe logo. Facebook heeft in de loop der jaren enkele grote concurrenten overgekocht en de huisstijlen (kleuren)van deze concurrenten kan je nu ook terugvinden in het nieuwe logo.

 

Maar, "WAAROM?!"

 

Wie tussen de lijnen kan lezen heeft al door waarom Facebook het nieuwe logo heeft voorgesteld. Mark wil het overkoepelende geheel "Facebook" loskoppelen van de applicatie "Facebook". Je kan het vergelijken met Google de zoekmachine en Google het overkoepelend moederbedrijf, enkel hebben ze bij Google het overkoepelend bedrijf "Alphabet" genoemd en niet Google.

 

Zuckerberg vs het internet

De offiële reden van Facebook is "Een visueel verschil maken tussen app en bedrijf." Waarom Mark een visueel verschil heeft gemaakt tussen de applicatie en de overkoepelende instantie is momenteel nog de grote vraag, uiteraard zijn er verschillende theoriën die ik kort even zal aanhalen, welke de echte reden is mag je zelf kiezen.

 

1.Privacyproblemen

Dit is misschien wel de meest besproken reden online. Omdat de applicatie Facebook zoveel negatieve commentaar heeft gekregen rond privacy willen ze een duidelijk verschil maken. Aangezien het privacy probleem gekoppeld is aan de applicatie willen ze hun hier overkoepelend van distantiëren en de negatieve invloed op een zo klein mogelijk onderdeel van de groep houden.

 

2. Geen duidelijke link tussen Facebook en de andere merken

Momenteel is er geen visuele link tussen de overkoepelende firma Facebook en de andere merken. Met de vernieuwing willen ze duidelijk maken dat er een Facebook is overkoepelend voor alle merken en dat dit niet hetzelfde is als de applicatie. Bij de andere merken zal er in de toekomst ook een duidelijke vermelding komen zoals "By Facebook".

 

3. Facebook loopt niet weg van problemen

De laatste reden waarom Facebook voor het nieuwe logo koos is omdat het idee reeds lange tijd in ontwikkeling was maar … Door de groei van het bedrijf, net als bij Google, was het noodzakelijk om op een bepaald moment een overkoepelende instantie (duidelijk) op te richten. Net zoals bij Google had Facebook de overweging gemaakt om te kiezen voor een andere naam dan Facebook, waarom ze toch voor de naam Facebook hebben gekozen? Om duidelijk te maken dat ze nog steeds achter de naam Facebook staan en dus niet willen weglopen van hun problemen zoals de privacy schandalen.

 

Wat denk jij van het nieuwe logo? Denk je nog aan een andere reden waarom Facebook het logo heeft voorgesteld of sluit jij je aan bij één van de redenen uit het artikel? En visueel... is het visueel opgesteld door iemand die Caps Lock is vergeten afzetten of vind je het een goede stap voor de toekomst van Facebook?

 

 

Thanks for reading!

Stijn