Een allesomvattende titel voor een alles omvattend boek geschreven door Bert Van Wassenhove. Benieuwd of het boek iets voor jou is? Ik vat kort even mijn bevindingen samen en aan wie ik het boek al dan niet zou aanraden.

"> Stijn Schets - De Marketingbijbel Een allesomvattende titel voor een alles omvattend boek geschreven door Bert Van Wassenhove. Benieuwd of het boek iets voor jou is? Ik vat kort even mijn bevindingen samen en aan wie ik het boek al dan niet zou aanraden.

">
#book #marketing

De Marketingbijbel

12 Nov 2019 • 3 min leestijd

Artikel geschreven door @TheHypeOnline

Een allesomvattende titel voor een alles omvattend boek geschreven door Bert Van Wassenhove. Benieuwd of het boek iets voor jou is? Ik vat kort even mijn bevindingen samen en aan wie ik het boek al dan niet zou aanraden.

Lannoo | Van Duuren

Om te starten kort even kaderen waarom ik het boek uit het winkelrek heb gehaald. Naast het feit dat het boek over marketing gaat en het mij sowieso opvalt heb ik ervoor gekozen omdat het boek aansluit bij een boekenreeks van Lannoo en Van Duuren waar ik reeds "The Future Of Shopping" van heb gelezen. Een echte aanrader, mijn blog over het boek kan je hier vinden. De verwachtingen lagen dus hoog van in het begin.

 

De grote lijnen

Het boek is opgedeeld in 4 grote blokken, ieder blok draait rond een specifiek onderdeel. Ieder klein onderdeel is een week in het optimaliseren van je digitale communicatie, persoonlijk begrijp ik hier het nut niet 100% van maar dit kan voor iedereen anders zijn. Als marketeer heb ik al enige achtergrondkennis en het lezen gaat vlot, daarnaast is mijn interesse niet het optimaliseren van mijn eigen communicatieplan maar wel nieuwe inzichten vergaren. Een nutteloos boek zou je zou je kunnen denken maar niets is minder waar, in tegenstelling tot het grote technische stuk in het boek zijn de laatste twee delen minder theoretisch en meer inspirerend.

 

Door de bomen het bos niet meer zien of door het bos de bomen niet meer zien?

Als je door de bomen het bos niet meer ziet, lees als: als je zelf je marketing doet en tussen alle kanalen geen algemene strategie vindt in je digitale marketing kan het boek je terug op rails helpen. Zowel inspirerend als technisch kan het boek iemand zonder enige marketing kennis begeleiden naar een digitaal communicatie plan. Het boek is meer dan dat alleen, met een omkadering van de meeste termen in de digitale communicatie wereld kan je ervan uitgaan dat het zal antwoorden op de van je meeste vragen.

 

Zie je door het bos de bomen niet meer, lees als: als je reeds een globaal plan hebt maar te weinig kennis hebt van de verschillende onderdelen kan dit boek je meer inzichten geven. Door de toch wel uitgebreide vermelding van veel verschillende topics helpt het boek je om verschillende kanalen en strategieën beter te begrijpen.

 

Voor wie is het boek?

Om het kort te houden kan het boek iedereen aanraden, het grote verschil zit hem erin hoeveel je uit het boek zal leren. Hoe breder je achtergrondkennis van marketing is hoe minder je zal opsteken uit het boek. Zelf ben ik van de filosofie als ik één goed idee haal uit een boek is het direct terug verdient. Als je geen achtergrond in de marketing hebt zal dit boek iets zwaarder te verteren zijn. Met een groot stuk technische uitleg in het tweede blok zal je waarschijnlijk tegen het einde van het boek niet alle details meer weten. Toch is het interessant om het eens te lezen, al is het om te begrijpen waarover je aan het spreken bent met marketeers.

 

Pro's en contra's van het boek.

+ Alles omvattend

+ Duidelijke en begrijpbare taal

+ Zowel technisch als inspirerend

+ Layout en leesbaarheid

 

- Beperkt aantal nieuwigheden geleerd

- Weinig vermeldingen van de creativiteit achter marketing

- Focust enkel op marketing van KMO's

 

Heb je het boek ook zelf gelezen of twijfel je nog om het te lezen? Laat iets weten in de comments! 

 

 

Thanks for reading. 

 

Stijn